Behandling
Få viden og værktøjer til hjælpe dit barn med at navigere i sit eget liv.
Kom i gang med et forløb!
Oplever du en adfærd hos dit barn som giver anledning til undren og/eller bekymring?
Det kan være at relationerne derhjemme eller i skole/dagtilbud er under pres og konfliktnioveauet alt for højt. At dit barn giver udtryk for at have det dårligt eller at du har en fornemmelse af, at din barn overvældes af hverdagen og har svært ved at tage del i den.
Så lad os gøre noget ved det.
Behandlingen hos mig bygger på en kropslig tilgang til trivsel.
Relation, leg og tilegnelse af viden om hjernen er de bærende elementer.
Og vi – forældre, barnet og jeg – vil i fællesskab finde frem til hvad der skal til for at give dit barn de bedste betingelser for trivsel.
Behandlingen kan foregå i Gymnastikhuset på Tåsinge, eller hjemme hos jer. Ved kørsel over 20 km lægges et kørselstillæg oveni prisen.
Der er sat en time af til hver behandling.
Et forløb består som udgangspunkt af 4-5 behandlinger, med mulighed for løbende tilpasning og justeringer – evt. i form at dialog med skolen.
(priser i bunden af siden)
Hvorfor gå til fysioterapeut når maven gør ondt?
Ofte opdager vi først, at børn er i mental ubalance, når kroppen reagerer. Det kan være med ondt i maven, hovedet eller benene. Det kan også være ubehag og kvalme eller ændrede reguleringsmønstre i sansesystemet eller følelseregisteret.
Årsagen hertil er ændringer i blodtilførsel og udskillelse af signalstoffer og hormoner, som følger et nervesystem på overarbejde.
Hos lægen kan man få hjælp til at finde svar på, om der er underliggende sygdom til grund for generne. Men når der ikke er det, kan det være svært vide, hvad man som forældre skal gribe i.
Med fysioterapeutisk tilgang er det naturligt at gå kropsligt til værks, og denne tilgang passer til de fleste børn. Mange børn synes nemlig, at det er lettere at gøre noget frem for at tale om det.
Så hvordan gør vi det?
For mig giver det mening at arbejde fysisk med børn, der er mentalt overbelastede, fordi vi på den måde kan besvare kroppens reaktion og starte behandlingen et sted som er konkret og håndgribeligt.
I min behandling lægger jeg vægt på at give børn og forældre indsigt i nervesystemet, og erfaring med at bruge kroppen som redskabet til at genoprette gode arbejdsbetingelser i nervesystemet.
Vi laver en masse sjove aktivitetslege, som medvirker til, at hjernen frigiver signalstoffer, hormoner og proteiner, som forbedrer hjernens arbejdsforhold og giver følelse af velvære.
I tilpassede aktiviteter, hvor energien og samspillet er positivt, oplever jeg, at børn og forældre kan få mulighed for at anskue udfordringerne fra nye vinkler og gå hjem med konkrete værktøjer til mestring og håndtering.
Typiske symptombilleder hos børn og unge som er mentalt på overarbejde
- Ondt i maven, hovedet eller benene.
- Diffuse smerter i bevægeapperatet uden nogen åbenlys årsagsforklaring.
- Barnet/den unge trækker sig fællesskaber og har svært ved at indgå i sin egen hverdag.
- Et vågent og sart sansesystem – en oplevelse af at barnet overvældes og reagerer kraftigt sansestimuli.
- Ængstelighed – måske i forbindelse med afsked ved aflevering i skole eller daginstitution.
- Uhensigtsmæssig adfærd i sociale kontekster
- Skolevægring
Om mig – og min behandling
“Der er ikke noget i vejen med dig!”. Dette er nærmest blevet et mantra, og noget af det første jeg fortæller børnene, når de kommer til behandling hos mig.
Det er en vigtig pointe at slå fast fra start. Mange børn, som har det svært, føler sig ofte besværlige.
Mit mål er at finde ud af, hvad der er i vejen for barnet og hjælpe barn og forældre til at reducere stressniveauet og tilrettelægge hverdagen, så der er plads til alle.
Mit fysioterapeutiske virke har de sidste syv år haft børn og unge som omdrejningspunkt. Først i Københavns kommunes Ambulante Børneterapi – og sidenhen på Børne- og ungdompsykiatrisk afdeling i Odense.
Jeg har siden suppleret med en uddannelse i fysioterapi til børn af
PTSD-ramte krigsveteraner.
De seneste år har fokus i min fysioterapeutiske praksis rettet sig mod mental sundhed og trivsel.
Jeg besluttede at starte som privatpraktiserende med et ønske om at møde børnene tidligere – og dermed sætte tidligere ind.
Søheste-samarbejde
Siden min studietid i Skodsborg har jeg kendt Pernille (pernillefys.dk). Hun har været et fagligt fyrtårn og er med tiden blevet en god ven.
Jeg har fulgt hendes grundige og dedikerede arbejde med at finde, samle og rammesætte den neurologiske viden omkring temaerne stress og børn.
Det univers, Pernille og børnepsykolog Charlotte Bjerregård skabte i 2013, hvor søhesten og myggen så dagens lys, har jeg taget til mig – via litteratur og kurser hos Pernille, og jeg bruger det dagligt i mit arbejde.
I 2022 etablerede vi et samarbejde, hvor jeg nu kommer til hendes klinik 3-4 gange om måneden og behandler børn, som hun ellers måtte have afvist pga. manglende plads i kalenderen
Samarbejdet med Pernille er betydende for mig – og jeg er både glad og stolt over at kunne bruge hendes solide teoretiske arbejde i behandling af børn – og i undervisningen af de voksne omkring dem.
Priser
Priser | Varighed | Pris |
---|---|---|
Individuel fysioterapeutisk behandling | 1 time | 750,- kr. |
Skole/institutionsbesøg | 1 time | 500,- kr. |
Skriftlige opgaver i forbindelse med behandlingsforløb | 1 time | 500,- kr. |
Afbud mindre end 24 timer før behandling | 400,- kr. |
Spørgsmål og svar om behandling
Hvordan foregår behandlingen?
Barnet har en eller flere af sine primære voksne med sig til behandling. Den voksne er med i den samtale, der måtte foregå og er tilstede, når det bliver tid til at være aktive.
Nogle gange aftaler et barn med sin voksne, at de ikke skal være i samme rum, når vi træner – Der er mange muligheder og det vigtigste er, at barnet føler sig tryg.
Typisk vil en behandling indeholde følgende elementer:
- samtale/status pt..
- aktivitet/leg hvor energi og puls løftes i samspil med med mig.
- Roligere aktiviteter fx massage, afslapning i hængekøje eller lignende – afhængigt af barnets behov og muligheder for at slappe af.
- Opsamling og plan for evt. aftaler eller fokuspunkter derhjemme.
Samtale og aktivitet sker i en dynamisk vekselvirkning, så kroppen kan medvirke som guide i at finde mulighederne.
Vi slutter altid behandlingen med at samle op – på aftaler, temaer og andet.
Hvordan forbereder vi os på første konsultation?
Det er en god idé at tale med barnet/den unge om, hvorfor de skal til behandling hos en fysioterapeut.
Børn, der ikke trives, ved det godt, og det kan være en stor hjælp, når ens primære voksne viser, at de godt ved det, tager det alvorligt og har lyst til at hjælpe.
Man kan fx sige:
“Vi/jeg kan se, at du ikke har det så godt, som du kunne have det. Det vores/min opgave at hjælpe dig, men jeg er tvivl om, hvordan jeg hjælper dig bedst. Derfor skal vi hen til fysioterapeut, som ved noget om hjernen, og om hvad vi kan gøre for, at du kan få det bedre.”
Ved den første behandling bruger vi også tid på at tale om årsagen til at komme til behandling. Dette giver – efter min mening – et godt og kærligt udgangspunkt for forløbet.
Hvor lang tid tager en behandling - og hvor ofte skal vi komme?
Der er sat en time af til hver behandling.
Som regel er der 3-4 uger mellem hver behandling. Dog måske et lidt kortere interval i begyndelsen af et forløb.
I den mellemliggende tid kan barn og forældre afprøve de tiltag, vi i fællesskab kommer frem til under behandlingssessionerne.
Det er svært at sige noget generelt om, hvor lange behandlingsforløbene bliver. Det vurderes løbende og afstemmes med mellem mig og barnets forældre.
Hvor foregår behandlingen?
Behandlingen foregår som regel i Gymnastihuset på Tåsinge.
Vornæs Skovvej 14
Tåsinge, 5700 Svendborg
I tilfælde hvor barnet/den unge ikke føler sig i stand til at forlade hjemmet – eller af anden grund ikke kan komme til klinikken, er jeg åben for at finde andre veje. Kontakt mig, hvis vi skal finde alternative løsninger.